Alzheimer's & Dementia: The Journal of the Alzheimer's Association
Volume 1, Issue 1 , Pages 11-18, July 2005

Reduced risk of Alzheimer’s disease with high folate intake: The Baltimore Longitudinal Study of Aging

  • María M. Corrada

      Affiliations

    • Department of Neurology, University of California Irvine, Irvine, CA, USA
    • Corresponding Author InformationCorresponding author. Tel.: 949-824-9109; Fax: 949-824-3701
  • ,
  • Claudia H. Kawas

      Affiliations

    • Department of Neurology, University of California Irvine, Irvine, CA, USA
    • Department of Neurobiology and Behavior, University of California Irvine, Irvine, CA, USA
  • ,
  • Judith Hallfrisch

      Affiliations

    • Retired from Beltsville Human Nutrition Research Center, United States Department of Agriculture, Beltsville, MD, USA
  • ,
  • Denis Muller

      Affiliations

    • Clinical Research Branch, National Institute on Aging, Baltimore, MD, USA
  • ,
  • Ron Brookmeyer

      Affiliations

    • Department of Biostatistics, Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health, Baltimore, MD, USA

Abstract 

Background

Study findings have suggested an association between Alzheimer’s disease (AD) risk and several vitamins and have speculated about their use as preventive agents. Here, we examine whether total intake (intake from diet plus supplements) of antioxidant vitamins (E, C, carotenoids) and B vitamins (folate, B6, and B12) is associated with a reduced risk of AD.

Methods

Participants were 579 nondemented elderly volunteers from the Baltimore Longitudinal Study of Aging who completed dietary diaries and recorded supplement intake for a 7-day period. Cox regression was used to estimate the relative risk (RR) of AD associated with total vitamin intake categorized into levels above or below the Recommended Dietary Allowance (RDA).

Results

After a mean follow-up of 9.3 years, AD developed in 57 participants. Higher intake of folate (RR, 0.41; 95% confidence interval [CI], 0.22 to 0.76), vitamin E (RR, 0.56; 95% CI, 0.30 to 1.06), and vitamin B6 (RR, 0.41; 95% CI, 0.20 to 0.84) were associated individually with a decreased risk of AD after adjusting for age, gender, education, and caloric intake. When these 3 vitamins were analyzed together, only total intake of folate at or above the RDA (RR, 0.45; 95% CI, 0.21 to 0.97) was associated with a significant decreased risk of AD. No association was found between total intake of vitamins C, carotenoids, or vitamin B12 and risk of AD.

Conclusions

These findings suggest that total intake of folate at or above the RDA is associated with a reduced risk of AD. Additional studies are necessary to further investigate whether folate or other(s) unmeasured factor(s) may be responsible for this reduction in risk.

Keywords:  Alzheimer’s disease , Antioxidants , B vitamins , Dementia , Folate , Prospective studies , Longitudinal studies

To access this article, please choose from the options below

Login to an existing account or Register a new account.

  • Purchase this article for 30.00 USD (You must login/register to purchase this article)

    Online access for 24 hours. The PDF version can be downloaded as your permanent record.

  • Subscribe to this title

    Get unlimited online access to this article and all other articles in this title 24/7 for one year.

  • Claim access now

    For current subscribers with Society Membership or Account Number.

  • Visit SciVerse ScienceDirect to see if you have access via your institution.
 

PII: S1552-5260(05)00002-6

doi:10.1016/j.jalz.2005.06.001

Alzheimer's & Dementia: The Journal of the Alzheimer's Association
Volume 1, Issue 1 , Pages 11-18, July 2005